VR i undervisningen

Med gamification er det muligt at tappe ind i et koncentrationsniveau der ellers er forbeholdt fritiden for de studerende. Med VR sikrer du deres fulde opmærksomhed, og giver adgang til udstyr klasseværelset ellers kun kunne drømme om.

VR undervisning
GCRC logo

Case: Gletsjerens Hemmelighed
Kunde: Greenland Climate Research Center

GCRC havde et ønske om at formidle nye forskningsresultater til folkeskolens ældste klasser og på gymnasieniveau. Forskningsresultaterne omhandler de grøndlanske gletcheres betydning for hele verdens økosystem. Løsningen blev et VR-spil og en tilhørende ‘logbog’. Undervisningsforløbet ligger op til samarbejde mellem eleverne, og giver dem en chance for at få fantastiske oplevelser fra klasseværelsets sikkerhed, som dybhavsdyk og gletcherbestigning. VR-spillet fagner bredt med dets 3 sværhedsgrader, og kan opleves på både dansk og grønlandsk. Det blev installeret på 5 Oculus Quest som har rejst grøndland rundt. Spillet kan opså opleves uden VR-briller. Hent logbogen og prøv spillet her: Gletsjerens Hemmelighed
Aarhus Maskinmesterskole logo

Case: Virtuel Sikkerhedsintroduktion
Kunde: Aarhus Maskinmesterskole

Hos Aarhus Maskinmesterskole er de studerendes første møde med højtryksarbejde i introopgaven, hvor topstykket af en Wärtsilä 20 motor skal skiftes. I denne opgave er det vigtigt at kommunikere med din makker for at undgå at undgå skader. Det har desværre været skolens erfaring, at ikke alle studerende endnu har oparbejdet den nødvendige respekt for det farlige værktøj.

I tæt samarbejde med AAMS udviklede vi derfor en 1-1 gengivelse af introopgaven i virtual reality. Nu kan de studerende opnå fortrolighed med fremgangsmåden uden at risikere at gøre skade på sig selv eller andre, og uden det er nødvendigt for en underviser at holde opsyn. I spillet arbejder den studerende med en virtuel partner om at løse opgaven. Jo sikrerer der arbejdes, jo højere score opnåes. Det giver blod på tanden at se sit navn på skolens highscoreboard.

Before After