VR i undervisningen
Med gamification er det muligt at tappe ind i et koncentrationsniveau der ellers er forbeholdt fritiden for de studerende. Med VR sikrer du deres fulde opmærksomhed, og giver adgang til udstyr klasseværelset ellers kun kunne drømme om.
Case: Gletsjerens Hemmelighed
Kunde: Greenland Climate Research Center
Case: Virtuel Sikkerhedsintroduktion
Kunde: Aarhus Maskinmesterskole
Hos Aarhus Maskinmesterskole er de studerendes første møde med højtryksarbejde i introopgaven, hvor topstykket af en Wärtsilä 20 motor skal skiftes. I denne opgave er det vigtigt at kommunikere med din makker for at undgå at undgå skader. Det har desværre været skolens erfaring, at ikke alle studerende endnu har oparbejdet den nødvendige respekt for det farlige værktøj.
I tæt samarbejde med AAMS udviklede vi derfor en 1-1 gengivelse af introopgaven i virtual reality. Nu kan de studerende opnå fortrolighed med fremgangsmåden uden at risikere at gøre skade på sig selv eller andre, og uden det er nødvendigt for en underviser at holde opsyn. I spillet arbejder den studerende med en virtuel partner om at løse opgaven. Jo sikrerer der arbejdes, jo højere score opnåes. Det giver blod på tanden at se sit navn på skolens highscoreboard.