Forskning

VR-teknologien kan gøre det muligt at undersøge menneskelig adfærd i omgivelser der ellers er umulige at gengive. Endvidere giver den digitale verden adgang til en fuldstændig kvantisering af spillerens bevægelse og opmærksomhed.

VR drejebænk holodeck
Logo Aarhus Universitet

Samarbejdspartner: Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet

Især hos Maskinteknik, IHA, undersøges det hvordan VR-teknologien kan påvirke måden vi lærer på. Er det forsvarligt at lade studerende, som kun har fået et virtuelt værkstedskursus, tilgå værkstedet på egen hånd? Kan man lære mere om fine tolerancer på få millimeter, ved selv at være på størrelse med en myre? Det er nogle af de spørgsmål vi leder efter svar på.

Det virtuelle værksted ‘Craftio’ er en del af IHAs løsning på utilstrækkelige værkstedsfaciliteter. Her er det bl.a. muligt at prøve kræfter med en virtuel drejebænk som fungerer fuldstændigt som den ægte vare. Læs mere om projektet her:
https://ase.au.dk/aktuelt/nyheder/vis/artikel/
https://ing.dk/artikel/vr-kan-abne-nye-veje-efteruddannelse-223678